Finns det en Kulturtantskonspiration?

Efter att ha spenderat en stor del av veckan på LitteraLunds olika evenemang, har jag kunnat bli varse ett fenomen. Detta har ofta axellång page, plastbågar till glasögonen och kläder från Gudrun Sjödén. Vanligen kallas hon kulturtant av de icke-initierade och hennes framför alla syssla i livet förefaller vara att besöka alla kulturevenemang inom rimliga avstånd för färd med cykel, eller i värsta fall tåg.

Frågan man genast ställer sig vid upptäckten av denna kulturella könsfördelning är: var är alla kulturgubbar? Finns han över huvudtaget? Jag tror alla som tagit sig tiden att faktiskt titta runt i salarna för föredragen under LitteraLund kommit till samma konklusion. Finns där en man på tjugo kvinnor är det ovanligt många.

Min fråga till kulturmänniskor i allmänhet, och kanske tanterna i synnerhet, är varför det är såhär. Är män inte intresserade av kultur? Håller ni damer männen ute genom hemliga sammanslutningar och överenskommelser, eller är det bara bristen på kommentatorer och tidtagarur som är orsaken?

Trots allt är det en jämställdhetsfråga. Nittio procent kvinnor gör det inte extra mycket jämställt trots allt… Därför uppmanar jag nu alla er fantastiska kulturtanter: till nästa LitteraLund, ta med åtminstone en kulturgubbe var, eller i värsta fall dela på en med din väninna. Ni kan ju alltid ge honom ett tidtagarur att hålla i handen…

Tobias Vemmenby

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0