Serieskapandet ur unga ögon

Det är eftermiddag på Wickmanska. Solen står på och mitt te tar otroligt lång tid att koka upp. Samtidigt kommer en ung tjej ut i lokalen och upplyser om att ”Våga skapa serier” föredraget sätter igång ganska direkt. Mitt te är inte färdigt och jag måste på toaletten. En smärre panik bubblar upp och med snabba steg rör jag mig tillsist in till Wickmanskas innersta gömma där Liv Strömquist ska prata om serieskapandet. När jag sätter mig på en stol i hörnet har samma unga tjej som upplyste om att föredraget började börjat prata själv. Och det tar mig ett par minuter av antecknande innan jag plötsligt uppfattar att: ”Det där är inte Liv Strömquist”. Efter en stunds chock lugnar jag mig och lyssnar, än mer uppmärksamt på vad Sara Hansson berättar.

Sara Hansson går andra året på serieskolan i Malmö och har ritat och skrivit i ett par år. Hon berörde mycket om det självständiga skapandet, eftersom hon kom från en bakgrund där hon mest har fått sitta och skapa sina serier helt ensam.
Hon pratar dessutom väldigt mycket om det fria skapandet som råder inom serievärlden, att de regler som månne funnits, kan man utan problem slå hål på och låta kreativiteten regera helt och hållet. Hon manade väldigt mycket på friheten att skapa och visa det man skapat, att visst, alla har prestationsångest, men oftast finns det inte mycket belägg för det. Visa dig!
Vidare talades det en del om seriebranschen, om hur mansdominerad den faktiskt är, nästan alla redaktörer är t.ex. män. Men många feministiska rörelser och inte minst röster finns inom serievärlden och en våg är på gång. Under senare tid, berättar Sara, har serieskapandet fått ett rejält uppsving och kanske är det en ny guldålder på g. Med nya banbrytande idéer.

För alla er som är sugna på att teckna och skriva rekommenderar Sara varmt serieskolan i Malmö, för ett stort utbyte och en kreativ miljö.

Till sist: Saras tips på hur man skapar en serie:

1.Ha alltid med ett skissblock! Kladda ner en idé, ganska direkt nr du fått en. Spelar ingen roll om det är en manus idé eller bild idé. Det märker man själv vad man först kommer på.

2. Skissa sedan ner hela idén, lite mer detaljerat. Testa, lägg till och ta bort.

3. Gör ett original på stort papper.

Och hennes främsta och största tips till att fortsätta skapa:
Tycker du det är kul? Gör det!

Jag säger bara: Word up!
//Erik Bergsten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0